اخبار

برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی ( خادم )

قسمت سیزدهم

قسمت سیزدهم

انواع سیستم اطلاعات در حوزه سازمان

1- سطح سازمانی

سطح اداری: کارکنان سازمان ها را می توان داده ورزان نامید که با واژه پردازها و پروژه های الکترونیک کار می کنند.

سطح عملیاتی: شامل مدیران عملیاتی در سازمان ها است که با فعالیت هایی روزانه مانند برنامه ریزی کوتاه مدت، کنترل و سازماندهی درگیر هستند.

سطح دانش ورزی: مشاوران و معاونین و به نوعی مدیران میانی و ارشد را دربرمی گیرد که اغلب متخصصین موضوعی هستند. کار آن ها تولید دانش و اطلاعات است.

سطح تاکتیکی: بطور خاص مربوط به مدیران میانی است که با برنامه ریزی کوتاه یا میان مدت، سازماندهی و کنترل سروکار دارند.

سطح استراتژیک: در ارتباط با مدیران ارشد یا راهبردی است که با تصمیم گیری های خود می توانند جهت و سمت و سوی سازمان را تغییر دهند.

ویژگی ها و کاربردهای خاص سیستم هیا اطلاعات در هریک از سطوح بالا:

2- سیستم های اطلاعات سازمانی براساس حوزه وظیفه ای:

در هر حوزه وظیفه ای مشخصه های مشترکی دارند.

در حوزه های ستادی و صف کاربرد دارند.

3- سیستم های اطلاعات براساس فعالیت پشتیبانی شده

سیستم های پردازش مبادلات: سیستم های اطلاعات که از طریق رویه ها و پردازش اطلاعات بر فعالیت های روزانه و تبادلات سازمان، کنترل عملیاتی را اعمال می کنند.

سیستم های اطلاعات مدیریت: معمولا داده های داخل سازمان را از سیستم های پردازش مبادلات گرفته و خلاصه سازی معنی داری از آن ها را در قالب گزارش های مدیریت برای پشتیبانی از وظایف مدیریت یک سازمان ارائه می دهند.

سیستم های اطلاعات اجرایی: سیستم اطلاعات مدیریت طراحی شده برای جمع آوری، تحلیل و خلاصه سازی اطلاعات داخلی و خارجی سازمان به منظور کمک به مدیران و سیاست گذاران بکار می رود.

سیستم های پشتیبان تصمیم گیری: در تصمیم گیری در خصوص نیاز به مدل سازی، فرمول بندی، محاسبه ها، مقایسه ها و انتخاب بهترین یا نمایش پیامدهای محتمل برخی ازاقدامات، به مدیران کمک می کنند.

سیستم پشتیبان اجرایی: مجموعه ای از قابلیت های وسیع تر از سیستم های اطلاعات اجرایی شامل پشتیبانی برای ارتباطات الکترونیک، قابلیت تحلیل داده ها است.

سیستم های خبره: نوعی از سیستم اطلاعات رایانه ای که اطلاعاتی درباره دانش یا مهارت یک فرد خبره جمع آوری می کند و مانند نتایج مدنظر را ارائه می دهد.

سیستم های اتوماسیون اداری: برای انجام بسیاری از وظایف اداری معمول استفاده می شود.

سیستم های دانش ورزی: در تولید و دانش جدید در سازمان به دانش ورزان ما هر کمک می کند، مانند سیستم های طراحی رایانه ای و رسم کردن اشکال

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *