اخبار

برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی ( برنامه خادم)

قسمت یازدهم

سیستم اطلاعاتی:

  • از عناصر وابسته به هم که وظیفه جمع آوری ، پردازش، ذخیره و توزیع اطلاعات را به منظور پشتیبانی از تصمیم سازی و کنترل را در یک سازمان به عهده دارد، تعریف می شود.
  • می تواند به مدیران و کارکنان در تحلیل مشکلات، تجسم بهتر و به تصور کشیدن موضوع های پیچیده و هم چنین در تولید محصولات جدید کمک کند.
  • می تواند اطلاعات مربوط به افراد، مکان ها و هر جزء قابل تصوری از داخل و خارج سازمان را در خود ذخیره کند.
  • سیستم های اطلاعات یکی ازاجزای سیستم کنترل حلقه بسته محسوب می شوند.
  • هدف سیستم های اطلاعات کمک به کنترل سیستم سازمان است
  • در هر سازمان دو نوع کنترل وجود دارد: کنترل عملیاتی و کنترل مدیریتی
  • عملیات گوناگون سازمان در قالب فرآیندها و زیر سیستم های صف و ستاد انجام می شوند.
  • هر یک از عملیات ها، نیازمند کنترل های خاص خود هستند و سیستم های اطلاعاتی خاص خود را طلب می کنند، که به آن ها، سیستم های پردازش مبادلات می گویند.
  • کنترل مدیریتی نیازمند اطلاعاتی است که بخش درخور ملاحظه ای از آن ها با سیستم پردازش مبادلات تولید می شوند.
  • سیستم های اطلاعات پشتیبان کنترل مدیریتی، اطلاعات تولید شده از سیستم های پردازش مبادلات را پردازش کرده و ان ها را در ترکیب و شکل های جدید معنی دار به مدیریت عرضه می کنند. به چنین سیستم های اطلاعاتی، سیستم های اطلاعات مدیریت می گویند.
  • نحوه ارتباط سیستم های اطلاعاتی با مسائل اخلاقی و اجتماعی در سه لایه طبقه بندی می شود. لایه اول مربوط به افراد و ذی نفعان مرتبط با سیستم های اطلاعاتی است. در لایه بیرونی تر، سطح جامعه قرار دارد که به تاثیر بکارگیری سیستم های اخلاقی در سطح جامعه و ارتباط ان با افراد بیرونی و مسئولیت های اجتماعی آن می پردازد. در سطح کلان تر، دولت و مراجع قانون گذار و نهادهای بین المللی قرار دارند که به صورت مسائل سیاسی مطرح می شوند.
  • کیفیت سیستم اطلاعاتی، کیفیت زندگی، پاسخ گویی و کنترل، الزام ها و حقوق اطلاعاتی و حقوق مالکیت، نظارت راهبردی را بر عهده دارند.
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *