برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی (خادم)..
برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی (خادم) قسمت چهارم
برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی (خادم)
قسمت چهارم
عوامل موثر بر رعایت یا عدم رعایت اخلاق حرفه ای:
الف) سطح کلان
ب) سطح سازمانی
ج) سطح فردی
الف- سطح کلان
عوامل فرهنگی: آداب، سنن، هنجارهای مشترک گروهی، محیط کار و بایدها و نبایدها
عوامل اقتصادی: گرانی، تورم، کمبود نقدینگی، پاداش های مناسب
فناوری: استفاده از برخی ابزارهای ارتباطی که تا حدی ارتباط بین کارکنان و ارباب رجوع و مشتری را کاهش می دهد، اما حوزه اخلاقی جدیدی را ایجاد می کند.
عوامل قانونی: تحمیل قانون با آئین نامه ها به افراد و وادار کردن آن به انجام موارد
ب- سطح سازمانی
رقابت: ایجاد حس رقابت به صورت مثبت یا منفی
سیستم پاداش: استفاده از برنامه های تقویت رفتار مثبت با تخصیص مناسب و عادلانه و منصفانه پاداش و یا تقویت منفی بعضی رفتارها و کنش ها که به اهداف سازمان لطمه می زند.
ویژگی های شغلی: مشخصات و اصول حرفه ای هر یک از مشاغل و نحوه ارتباط هریک از متصدیان شغل با دیگران و انگیزه ادامه کار هریک با دیگران
دسترسی به منابع: میزان منابع موجود در هر سازمان و وجود محدودیت احتمالی برای هر یک از منابع که سبب کنش و تعارض میان کارکنان می شود.
اهداف سازمانی: راه های رسیدن به اهداف سازمان و نزدیکی به اهداف یعنی آنچه که سازمان می خواهد با یکدیگر متفاوت است که می تواند بر رفتار کارکنان در شرایط مساوی یا حتی نابرابر تاثیرگذار باشد.
ارزیابی عملکرد: نحوه ارزیابی عملکرد کارکنان به گونه ای که بین آنها رقابت سالم ایجاد کند و پرداخت پاداش ها براساس آن صورت گیرد ممکن است رفتار کارکنان را در شرایط عادی دچار تغییر کند.
ج) سطح فردی: عواملی همچون عقاید فردی، آموزه های دینی و خانوادگی، نگرش های فردی در روابط اجتماعی افراد
نظر دهید