برنامه آموزشی اخلاق در نظام اطلاعات ( خادم)
قسمت چهاردهم
برنامه آموزشی اخلاق در نظام اطلاعات(خادم)
قسمت چهاردهم: مطالعات فلسفی در حوزه اخلاق و اطلاعات
یکی از فیلسوفان اخلاق در حوزه فناوری اطلاعات می گوید در اینجا تمام امور فیزیکی از کتاب گرفته تا پول و خرید و هر نوع مراوده معیشت خویش را از دست داده و به اموری الکترونیکی و ذهنی تبدیل شده اند.
امروزه افراد با هویت مجازی در فضای الکترونیکی ظاهر می شوند، با یکدیگر گفتگو می کنند و با هم قول و قرارهایی می گذارند و گاهی غافل می شوند که ممکن است با کسی سخن می گویند که هویتی کاملا جدای از آنچه بروز داده است، دارد. این هویت، مجازی است و البته هویتی که کاربردهای خاص خود را در محیط الکترونیک دارد و می تواند کارامدی خاص خود را نیز داشته باشد و می تواند در پی اهدافی شوم یا ناصواب باشد.
برخی معتقدند که بحث از اخلاق در فناوری اطلاعات دارای عناصری منحصر بفرد است و همین امر در مواجهه با فضای سایبری یا محیط های شبکه ای یا بطورکلی رایانه ها، ما را ملزم می سازد که به مسائل آن توجهی اختصاصی داشته باشیم. ما در مواجهه با این معضلات، دچار خلا مفهومی هستیم و مفاهیم موجود در نظریات سنتی و نیز اصول حاکم بر انها برای حل مشکلات اخلاقی که فناوری اطلاعات موجب ان شده، کافی نیست.
اگرچه بسیاری از صاحب نظران، فناوری اطلاعات را راهی مقرون به صرفه برای حل انبوه مشکلاتی می دانند که جامعه پیچیده معاصر ما با آن ها روبروست. ممکن است گفته شود فناوری اطلاعات به مثابه فناوری غائی برای حل تمام مکشلات اجتماعی و فناورانه نظیر بهداشت، امنیت و حکومت تفسیر شده است.
همچنین ممکن است کسی استدلال کند این مقوله با چشم انداز پیشرفت و نوسازی اجتماعی مترادف است. برای بسیاری واضح بنظر می رسد که فناوری اطلاعات این مساله را برای انسان ممکن کرده است که سیستم های همکاری و نظم اجتماعی پیچیده رو به گسترشی را بنا کند و سیستم هایی که بدون آن ها جامعه معاصر نمی تواند در شکل امروزین خود وجود داشته باشد.مزایای اقتصادی و سازمانی فناوری اطلاعات چندان مورد تردید نیست. تردید عموما درباره راهی است که فناوری اطلاعات حوزه اجتماعی و به خصوص قلمرو اخلاقی آن را دگرگون می کند. این تردید بیشتر در خصوص روش های متفاوت مفهوم سازی و تفسیر ماهیت فناوری اطلاعات و روابط متقابل اجتماعی است.
نظر دهید