برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی. (خادم )
قسمت هشتم
برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی (خادم)
قسمت هشتم
مسئولیت های کلیدی در مدیریت اخلاق سازمانی
- پشتیبانی مدیران سازمان از برنامه های اخلاقی و الزام آن ها به اجرای این برنامه ها
- ایجاد کمیته مدیریت اخلاق: آموزش خط مشی ها و رویه ها و حل معضلات اخلاقی در سازمان
- انتصاب متصدی اخلاق در سازمان
- تعیین مامور ویژه اخلاق در سازمان که وظیفه او هماهنگ کردن خط مشی های اخلاقی و نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در محیط کار است
ابزارهای اخلاقی:
کداخلاق: مجموعه ای از ارزش ها که در مقایسه با سایر ارزش ها برای سازمان در اولویت تشخیص داده شده است و کارکنان و مدیران باید از آن پیروی کنند
ارزش هایی چون صداقت، درستی، عمل به وعده، وفاداری، احترام، استقلال، حفظ اسرار، متانت، ادب، مدارا، ایمان و اعتقادف پاسخگویی، کمال جویی، دلسوزی، ملاحظه دیگری را کردن، کمک کردن، مهربانی، عدالت، انصاف، بی طرفی، ثبات رای، پای بندی به قانون و خدمت به اجتماع
کدرفتار: شامل تضادهایی است که مطلوب سازمان می باشد و باید در محیط کار انجام شود مانند نوع پوشش کارکنان در محیط کار، مصرف نکردن موادمخدر،پیروی از دستورات مافوق، نپذیرفتن رشوه، استفاده نکردن از اموال سازمان برای مصارف شخصی، گزارش کردن اعمال غیرقانونی، حفظ اسرار سازمان، اعمال نکردن تبعیض نژادی یا جنسیتی، پیروی از قوانین و مقررات
نمونه هایی از کدهای اخلاقی و رفتاری در سازمان های بهداشتی درمانی:
- اصلی ترین مسئولیت در کانون توجه قراردادن سلامت بیماران است.
- به طرح ها، رفتارها، تحلیل ها و تفسیر مطالعات بالینی و نتایج مرامنامه های خود پای بند باشیم
- در مقابل تفاوت های فرهنگی و ارزش های گوناگون مسئولیت داریم و باید آن را درک کنیم
- ما مسئولیت داریم درباره مشکلات پزشکی و اخلاقی یکدیگر را به چالش بکشیم
کدهای اخلاقی و رفتاری بعضی از سازمان ها در ایران:
- حفظ اسرار و ارائه نکردن اطلاعات محرمانه سازمان به دیگران
- مشارکت فعال در پیشبرد امور و داشتن وجدان کاری و به کار بردن تمام سعی و توان خود برای انجام وظیفه محوله
- مقابله با شایعه سازی و پرهیز از تهمت، غیبت، خبرچینی و هر نوع اقدامی که صمیمیت و اعتماد میان کارکنان را تضعیف کند.
- رعایت نزاکت و ادب در برخوردهای اجتماعی و رعایت نظم و انضباط و آراستگی
- پرهیز کردن از هرگونه هدیه غیرمتعارف
- برقراری توازن و اعتدال
- استفاده نکردن شخصی از دارایی های سازمان
- ممنوعیت استفاده از دخانیات در محل کار
- ممنوع بودن داد و ستدهای شخصی در محل کار
- تلاش در جهت کسب رضایت مراجعان و مشتریان
حل معضل های اخلاقی:
- در اغلب موارد اخلاق کار حل معضل هایی است که در آن یک راه حل به وضوح درست و بقیه نادرست هستند.
- در اغلب مطالعات موردی در زمینه اخلاق کار یکی از کارکنان با این مساله مواجهه می شود که آیا دروغ بگوید یا نه، دزدی کند یا نکند، در حق دیگران اجحاف کند یا نه و مواردی از این قبیل که پاسخ آن از نظر اخلاقی مشخص است. اما معضل های اخلاقی که مدیران با آن مواجه می شوند معمولا بسیار پیچیده تر از این هاست و در بسیاری از موارد هیچ دستورالعمل واضحی برای حل آن وجود ندارد.
نظر دهید