برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی (خادم).
قسمت سوم: اخلاق حرفه ای یا کاری
برنامه آموزشی اخلاق در سیستمهای اطلاعاتی
قسمت سوم: اخلاق حرفهای یا کاری
تعریف:
- متعهد شدن انرژی ذهنی و روانی و فیزیکی فرد یا گروه در جهت ارائه استعداد و ظرفیت درونی برای توسعه سازمان
- به مسائل اخلاقی کسب و کارهای گوناگون پاسخ داده و برای آن اصولی خاص طراحی میکند.
- به شاخصها و استانداردهای اخلاقی در یک حوزه کسب و کار میپردازد.
- مجموعهای از قوانین که افراد آگاهانه در پیشه و کسب و کار خود رعایت میکنند، بدون آنکه تهدید از محیط خارج وجود داشته باشد.
کلمات کلیدی در تعاریف اخلاق حرفه ای:
- رفتاری متداول در میان اهل یک حرفه
- مدیریت رفتار کارکنان هنگام انجام دادن وظایف حرفه ای
- رشته از دانش اخلاق است که روابط بین شغلی را مطالعه میکند
- مجموعهای از قوانین که از ماهیت حرفه و شغلی به دست میآید
: ویژگیهای اخلاق حرفه ای
- مسئولیت پذیری: پاسخگویی، پذیرفتن مسئولیت تصمیمها و پیامدهای ناشی از آن، سرمشق بودن، حساس و اخلاق مند بودن، اهمین دادن به درستکاری و خوشنامی در کار، کوشا بودن برای ادای تمام مسئولیت و انجام مسئولیتها با تمام توان و خلوص نیت
- برتری جویی و رقابت طلبی: ممتاز بودن در تمام شرایط، داشتن اعتماد به نفس، دستیابی به مهارت بالا، جدی و پر کار بودن، به موقعیت فعلی راضی نبودن و از طریق شایسته و اخلاقی به دنبال ارتقای خود بودن
- صادق بودن: مخالف ریاکاری و دورویی، گوش فرادادن به ندای وجدان، توجه به شرافت مندی، شجاع بودن
- احترام به دیگران: احترام به نظر و حقوق دیگران، خوش قول و وقت شناس بودن، به دیگران حق تصمیم گیری دادن و منافع فردی خود را به دیگران ترجیح ندادن
- رعایت ارزشها و هنجارهای اجتماعی و احترام به آن ها: مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، احترام به قوانین اجتماعی، و در برخورد با سایر فرهنگها متعصبانه عمل نکردن
- عدالت و انصاف: طرفدار حق بودن، در قضاوت تعصب نداشتن، قائل نشدن به تبعیض از نظر طبقه بندی اجتماعی و اقتصادی، نژادی و قومیتی
- همدردی با دیگران: دلسوز بودن، رحیم بودن، در مصائب دیگران شریک شدن، به احساسات دیگران توجه کردن و مشکلات خود را مشکلات دیگران دانستن
- وفاداری: به وطایف خود متعهد بودن، راز دار و متعهد دیگران بودن
نظر دهید