برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی ( خادم )
قسمت سیزدهم
قسمت سیزدهم
انواع سیستم اطلاعات در حوزه سازمان
1- سطح سازمانی
سطح اداری: کارکنان سازمان ها را می توان داده ورزان نامید که با واژه پردازها و پروژه های الکترونیک کار می کنند.
سطح عملیاتی: شامل مدیران عملیاتی در سازمان ها است که با فعالیت هایی روزانه مانند برنامه ریزی کوتاه مدت، کنترل و سازماندهی درگیر هستند.
سطح دانش ورزی: مشاوران و معاونین و به نوعی مدیران میانی و ارشد را دربرمی گیرد که اغلب متخصصین موضوعی هستند. کار آن ها تولید دانش و اطلاعات است.
سطح تاکتیکی: بطور خاص مربوط به مدیران میانی است که با برنامه ریزی کوتاه یا میان مدت، سازماندهی و کنترل سروکار دارند.
سطح استراتژیک: در ارتباط با مدیران ارشد یا راهبردی است که با تصمیم گیری های خود می توانند جهت و سمت و سوی سازمان را تغییر دهند.
ویژگی ها و کاربردهای خاص سیستم هیا اطلاعات در هریک از سطوح بالا:
2- سیستم های اطلاعات سازمانی براساس حوزه وظیفه ای:
در هر حوزه وظیفه ای مشخصه های مشترکی دارند.
در حوزه های ستادی و صف کاربرد دارند.
3- سیستم های اطلاعات براساس فعالیت پشتیبانی شده
سیستم های پردازش مبادلات: سیستم های اطلاعات که از طریق رویه ها و پردازش اطلاعات بر فعالیت های روزانه و تبادلات سازمان، کنترل عملیاتی را اعمال می کنند.
سیستم های اطلاعات مدیریت: معمولا داده های داخل سازمان را از سیستم های پردازش مبادلات گرفته و خلاصه سازی معنی داری از آن ها را در قالب گزارش های مدیریت برای پشتیبانی از وظایف مدیریت یک سازمان ارائه می دهند.
سیستم های اطلاعات اجرایی: سیستم اطلاعات مدیریت طراحی شده برای جمع آوری، تحلیل و خلاصه سازی اطلاعات داخلی و خارجی سازمان به منظور کمک به مدیران و سیاست گذاران بکار می رود.
سیستم های پشتیبان تصمیم گیری: در تصمیم گیری در خصوص نیاز به مدل سازی، فرمول بندی، محاسبه ها، مقایسه ها و انتخاب بهترین یا نمایش پیامدهای محتمل برخی ازاقدامات، به مدیران کمک می کنند.
سیستم پشتیبان اجرایی: مجموعه ای از قابلیت های وسیع تر از سیستم های اطلاعات اجرایی شامل پشتیبانی برای ارتباطات الکترونیک، قابلیت تحلیل داده ها است.
سیستم های خبره: نوعی از سیستم اطلاعات رایانه ای که اطلاعاتی درباره دانش یا مهارت یک فرد خبره جمع آوری می کند و مانند نتایج مدنظر را ارائه می دهد.
سیستم های اتوماسیون اداری: برای انجام بسیاری از وظایف اداری معمول استفاده می شود.
سیستم های دانش ورزی: در تولید و دانش جدید در سازمان به دانش ورزان ما هر کمک می کند، مانند سیستم های طراحی رایانه ای و رسم کردن اشکال
نظر دهید