برنامه آموزشی اخلاق در سیستم های اطلاعاتی ( برنامه خادم)
قسمت یازدهم
سیستم اطلاعاتی:
- از عناصر وابسته به هم که وظیفه جمع آوری ، پردازش، ذخیره و توزیع اطلاعات را به منظور پشتیبانی از تصمیم سازی و کنترل را در یک سازمان به عهده دارد، تعریف می شود.
- می تواند به مدیران و کارکنان در تحلیل مشکلات، تجسم بهتر و به تصور کشیدن موضوع های پیچیده و هم چنین در تولید محصولات جدید کمک کند.
- می تواند اطلاعات مربوط به افراد، مکان ها و هر جزء قابل تصوری از داخل و خارج سازمان را در خود ذخیره کند.
- سیستم های اطلاعات یکی ازاجزای سیستم کنترل حلقه بسته محسوب می شوند.
- هدف سیستم های اطلاعات کمک به کنترل سیستم سازمان است
- در هر سازمان دو نوع کنترل وجود دارد: کنترل عملیاتی و کنترل مدیریتی
- عملیات گوناگون سازمان در قالب فرآیندها و زیر سیستم های صف و ستاد انجام می شوند.
- هر یک از عملیات ها، نیازمند کنترل های خاص خود هستند و سیستم های اطلاعاتی خاص خود را طلب می کنند، که به آن ها، سیستم های پردازش مبادلات می گویند.
- کنترل مدیریتی نیازمند اطلاعاتی است که بخش درخور ملاحظه ای از آن ها با سیستم پردازش مبادلات تولید می شوند.
- سیستم های اطلاعات پشتیبان کنترل مدیریتی، اطلاعات تولید شده از سیستم های پردازش مبادلات را پردازش کرده و ان ها را در ترکیب و شکل های جدید معنی دار به مدیریت عرضه می کنند. به چنین سیستم های اطلاعاتی، سیستم های اطلاعات مدیریت می گویند.
- نحوه ارتباط سیستم های اطلاعاتی با مسائل اخلاقی و اجتماعی در سه لایه طبقه بندی می شود. لایه اول مربوط به افراد و ذی نفعان مرتبط با سیستم های اطلاعاتی است. در لایه بیرونی تر، سطح جامعه قرار دارد که به تاثیر بکارگیری سیستم های اخلاقی در سطح جامعه و ارتباط ان با افراد بیرونی و مسئولیت های اجتماعی آن می پردازد. در سطح کلان تر، دولت و مراجع قانون گذار و نهادهای بین المللی قرار دارند که به صورت مسائل سیاسی مطرح می شوند.
- کیفیت سیستم اطلاعاتی، کیفیت زندگی، پاسخ گویی و کنترل، الزام ها و حقوق اطلاعاتی و حقوق مالکیت، نظارت راهبردی را بر عهده دارند.
نظر دهید