برنامه آموزشی اخلاق در نظام اطلاعات ( برنامه خادم)
قسمت نهم
برنامه آموزشی اخلاق در نظام اطلاعات ( خادم)
قسمت نهم
اطلاعات چیست؟
مفهوم اطلاعات با در نظر گرفتن ارتباط بین داده، اطلاعات و دانش و خرد مشخص می شود.
داده: واقعیتی از یک موقعیت و یا یک مورد از زمینه ای خاص بدون ارتباط با سایر چیزها است. داده ها منعکس کننده تعامل ها و مبادله های کامل، واحد و منسجمی هستند که با عنوان جزء ناچیز از ان ها یاد می شود.
اطلاعات: اضافه شدن زمینه و تفسیر داده ها و ارتباط آن ها با یکدیگر به شکل گیری اطلاعات منجر می شود. در واقع اطلاعات، داده های خلاصه شده ای هستند که گروه بندی، ذخیره، پالایش، سازماندهی و تحلیل شده اند تا بتواند زمینه را روشن کند.
دانش: بینش های حاصل از اطلاعات و داده ها را می گویند که می تواند به روش های گوناگون و در شرایط مختلف موثر و تقسیم پذیر باشد. دانش به حداقل رساندن جمع آوری و خواندن اطلاعات کمک می کند تا اطلاعات ناخواسته حذف شوند. دانش از طریق تجربه، استدلال، درک مستقیم و یادگیری حاصل می شود.
خرد: به مثابه آخرین مرحله تکامل دانش یا همان کاربرد دانش است.
چرخه حیات اطلاعات:
- برنامه: آماده سازی منبع برای استفاده
- اکتساب: بدست آوردن منبع
- ذخیره و توزیع: ثبت اطلاعات و تقسیم اطلاعات بین اجزای گوناگون
- نگهداری: اطمینان از تداوم منبع
- به کارگیری: استفاده از منابع برای دستیابی به اهداف
- جداسازی: ترک منبع و تعویض آن با منابع جدید
کیفیت اطلاعات:
- اطلاعات باید در زمان اکتساب ثبت و ذخیره شود.
- اطلاعات باید به صورت دیجیتالی و مکانیزه باشد.
- بایگانی اطلاعات باید وجود داشته باشد.
- اطلاعات باید ردیابی شدنی باشد.
- اطلاعات باید قابل ارائه و استفاده باشد.
ابعادکیفیت اطلاعات:
- صحت اطلاعات: اطلاعات باید دارای حداقل خطا و روایی لازم باشد.
- پایایی اطلاعات: اطلاعات باید براساس رویه ها و فرآیندهایی ایجاد شود و برحسب اینکه چه کسی از آن استفاده می کند و یا در چه زمانی بکار گرفته می شود دچار تغییر نشود.
- به هنگام بودن اطلاعات: منظور همان به روز بودن و به موقع بودن اطلاعات است.
- دقت اطلاعات: به کامل بودن اطلاعات و ذکر دقیق جزئیات اشاره دارد.
- شاخص های کنترل کیفیت اطلاعات: در دسترس بودن، دقت و درستی، کامل بودن و تداوم اطلاعات
مدیریت کیفیت اطلاعات:
- شامل همه نقش ها، مسئولیت ها، فعالیت های مرتبط به اکتساب، نگهداری و توزیع اطلاعات می شود.
- از یک سو با فناوری اطلاعات و از سوی دیگر با کسب وکار تجاری روبرو است.
- حوزه کسب و کار مسئول ایجاد اطلاعات سودمند از محیط و ایجاد اطلاعات باکیفیت است.
- فناوری اطلاعات با استفاده از بسترهای لازم، بانک های اطلاعات و تجهیزات فنی، مسئولیت کسب، نگه داری و توزیع اطلاعات را بر عهده دارد.
چالش های مدیریت کیفیت اطلاعات:
- معمولا واحدهای سازمانی در قبال مشکل احساس مسئولیت نمی کنند.
- مدیریت کیفیت اطلاعات نیازمند همکاری چندجانبه است.
- مدیریت کیفیت اطلاعات نیازمند توجه سازمان به حوزه اطلاعات به صورت خاص است.
- مدیریت کیفیت اطلاعات نیازمند نظم و استمرار هوشمندانه است.
- مدیریت کیفیت اطلاعات نیازمند سرمایه گذاری مالی و انسانی زیادی است.
- محاسبه نرخ بازگشت سرمایه صرف شده در این حوزه مشکل است.
نظر دهید