اخبار

برنامه آموزشی اخلاق در نظام اطلاعات ( برنامه خادم)

قسمت نهم

برنامه آموزشی اخلاق در نظام اطلاعات ( خادم)

قسمت نهم

اطلاعات چیست؟

مفهوم اطلاعات با در نظر گرفتن ارتباط بین داده، اطلاعات و دانش و خرد مشخص می شود.

داده: واقعیتی از یک موقعیت و یا یک مورد از زمینه ای خاص بدون ارتباط با سایر چیزها است. داده ها منعکس کننده تعامل ها و مبادله های کامل، واحد و منسجمی هستند که با عنوان جزء ناچیز از ان ها یاد می شود.

اطلاعات: اضافه شدن زمینه و تفسیر داده ها و ارتباط آن ها با یکدیگر به شکل گیری اطلاعات منجر می شود. در واقع اطلاعات، داده های خلاصه شده ای هستند که گروه بندی، ذخیره، پالایش، سازماندهی و تحلیل شده اند تا بتواند زمینه را روشن کند.

دانش: بینش های حاصل از اطلاعات و داده ها را می گویند که می تواند به روش های گوناگون و در شرایط مختلف موثر و تقسیم پذیر باشد. دانش به حداقل رساندن جمع آوری و خواندن اطلاعات کمک می کند تا اطلاعات ناخواسته حذف شوند. دانش از طریق تجربه، استدلال، درک مستقیم و یادگیری حاصل می شود. 

خرد: به مثابه آخرین مرحله تکامل دانش یا همان کاربرد دانش است.

چرخه حیات اطلاعات:

  • برنامه: آماده سازی منبع برای استفاده
  • اکتساب: بدست آوردن منبع
  • ذخیره و توزیع: ثبت اطلاعات و تقسیم اطلاعات بین اجزای گوناگون
  • نگهداری: اطمینان از تداوم منبع
  • به کارگیری: استفاده از منابع برای دستیابی به اهداف
  • جداسازی: ترک منبع و تعویض آن با منابع جدید

 

کیفیت اطلاعات:

  • اطلاعات باید در  زمان اکتساب ثبت و ذخیره شود.
  • اطلاعات باید به صورت دیجیتالی و مکانیزه باشد.
  • بایگانی اطلاعات باید وجود داشته باشد.
  • اطلاعات باید ردیابی شدنی باشد.
  • اطلاعات باید قابل ارائه و استفاده باشد.

 

ابعادکیفیت اطلاعات:

  • صحت اطلاعات: اطلاعات باید دارای حداقل خطا و روایی لازم باشد.
  • پایایی اطلاعات: اطلاعات باید براساس رویه ها و فرآیندهایی ایجاد شود و برحسب اینکه چه کسی از آن استفاده می کند و یا در چه زمانی بکار گرفته می شود دچار تغییر نشود.
  • به هنگام بودن اطلاعات: منظور همان به روز بودن و به موقع بودن اطلاعات است.
  • دقت اطلاعات: به کامل بودن اطلاعات و ذکر دقیق جزئیات اشاره دارد.
  • شاخص های کنترل کیفیت اطلاعات: در دسترس بودن، دقت و درستی، کامل بودن و تداوم اطلاعات 

 

مدیریت کیفیت اطلاعات:

  • شامل همه نقش ها، مسئولیت ها، فعالیت های مرتبط به اکتساب، نگهداری و توزیع اطلاعات می شود.
  • از یک سو با فناوری اطلاعات و از سوی دیگر با کسب وکار تجاری روبرو است.
  • حوزه کسب و کار مسئول ایجاد اطلاعات سودمند از محیط و ایجاد اطلاعات باکیفیت است.
  • فناوری اطلاعات با استفاده از بسترهای لازم، بانک های اطلاعات و تجهیزات فنی، مسئولیت کسب، نگه داری و توزیع اطلاعات را بر عهده دارد.

 

چالش های مدیریت کیفیت اطلاعات:

  • معمولا واحدهای سازمانی در قبال مشکل احساس مسئولیت نمی کنند.
  • مدیریت کیفیت اطلاعات نیازمند همکاری چندجانبه است.
  • مدیریت کیفیت اطلاعات نیازمند توجه سازمان به حوزه اطلاعات به صورت خاص است.
  • مدیریت کیفیت اطلاعات نیازمند نظم و استمرار هوشمندانه است.
  • مدیریت کیفیت اطلاعات نیازمند سرمایه گذاری مالی و انسانی زیادی است.
  • محاسبه نرخ بازگشت سرمایه صرف شده در این حوزه مشکل است.

 

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *